Thuiszorg

Zorg en hulp thuis wordt steeds vaker kleinschaliger georganiseerd. Op het terrein van eHealth, het toepassen van informatie- en communicatietechnologie, worden belangrijke slagen gemaakt.

Kansen

Haal meer uit je ECD!

Steeds meer organisaties kiezen ervoor om gegevens bij de bron zo gestructureerd mogelijk vast te leggen in een ECD. Dit Elektronisch Cliënten Dossier wordt nu voornamelijk gebruikt door zorginstellingen, maar zal de komende jaren steeds meer door een breed publiek buiten zorginstellingen om gebruikt gaan worden. Dat vraagt om een heldere, toegankelijke registratie en kan EscuLine op een pragmatische manier bij helpen. Zo wordt het ECD een schat aan informatie om antwoord te krijgen op vragen als:

  • Hoe goed is de zorg die wij leveren? (Kwaliteits-analyse)
  • Hoe tevreden zijn onze klanten? (Tevredenheids-analyse van de dienstverlening)
  • Aan wie leveren wij zorg? (Doelgroep-analyse)
  • Wat is ons maktpotentieel? (eigen data combineren met externe bronnen)
  • Welke zorg leveren wij? (Zorg-analyse. Denk aan specialismen en combinaties met de bekwaam- en bevoegdheden van de professionals/teams)
  • Welke trends signaleren we? (Correlatie-analyse)

Het is onze ervaring dat de mate van inzicht toeneemt als je meer kunt doen met de informatie die beschikbaar is. Je kunt prima starten door klein te beginnen. Op die manier kun je analyses maken die echt worden gebruikt.

Natuurlijk vertellen we je graag meer over onze ervaringen in de praktijk, maar wij zijn vooral benieuwd naar jouw specifieke situatie en de vragen die je aan jullie data zou willen stellen. Ook in het formuleren van de vragen zijn wij je graag van dienst.

Voorbeelden van analyse-applicaties voor wijkzorg:

  • TeamMonitor:

Thuiszorg teams zijn doorgaans behoorlijk zelfstandig en hebben de laatste jaren steeds autonomie in hun werk, het organiseren van zorg voor hun cliënten. Het is van belang dat het team een bepaalde mate van productiviteit haalt om financieel goed te presteren en daarvoor is het belangrijk niet teveel te leunen op (externe / semi externe) inzet. Team en medewerker tevredenheid en cliënttevredenheid zijn belangrijke parameters die we presenteren wanneer dit regelmatig wordt gemeten. Mocht dat (nog) niet het geval zijn dan helpen we je graag om daarin pragmatische oplossingen in te zetten. Ook kun je inzicht geven in de ontwikkeling van je team, groei, het aantal verschillende gezichten dat een cliënt ziet en zie wie er vaak overwerkt. Deze App is niet in beton gegoten maar je bent vrij om keuzes welke informatie je wilt tonen. Hierbij houden we er rekening met hoe je georganiseerd bent en welke verbanden je op welk niveau inzichtelijk wilt maken.

  • MIC-Monitor:

Ook is er een App voor incidenten analyse beschikbaar.

  • DeclaratieMonitor:

En er is een App om je financiële inkomstenstroom te volgen en te checken of je niks vergeten bent.

  • ZorgMonitor:

We hebben kennis van, en ervaring met, data uit verschillende classificatiesystemen, zoals: het Omaha System en NANDA-I, NIC, NOC (NNN). Afhankelijk van de inrichting van je ECD (zorgdossier) is de data uit een classificatiesysteem vaak onvoldoende om een veelzeggende analyses te kunnen maken. Wij denken daarbij graag mee hoe je met behulp van aanvullende instrumenten data kunt verrijken. Het voorbeeld dashboard is opgebouwd met informatie over: populatie, ziektebeelden, domeinen, acties / interventies en ontwikkeling van scores.