KLANTVERHAAL

Efficiëntie en Inzicht: Stuurinformatie HAP-DrechtDokters

DrechtDokters, de huisartsenpost voor de regio Dordrecht, staat voor de uitdaging om de toenemende druk op de zorg te beheersen.

In deze klantcase lees je hoe DrechtDokters, met behulp van het innovatieve HAP-dashboard van EscuLine, een belangrijke stap heeft gezet naar datagedreven werken. Door slim gebruik te maken van stuurinformatie kan de organisatie de zorgprocessen efficiënter inrichten en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren..

Inhoud van dit klantverhaal:

Esculine klantverhaal Drechtdokters

De uitdaging

Behoefte aan betere stuurinformatie

Het is een landelijke trend: de druk op huisartsenposten neemt toe. Ook bij DrechtDokters staan de telefoons roodgloeiend. Triagisten moeten in korte tijd telefonisch beoordelen of iemand acuut zorg nodig heeft en welke hulp gepast is. Dat vergt veel van deze zorgprofessionals, vooral omdat de zorgvraag steeds complexer wordt. Om de huisartsenpost in Dordrecht werkbaar te houden en toekomstbestendig te organiseren, wordt gebruikgemaakt van een BI-applicatie van EscuLine.

Esther van Gulik, office manager bij DrechtDokters en onder andere verantwoordelijk voor ICT, demonstreert de app. Na het inloggen verschijnt een overzichtelijk platform met 19 blauwe tegels. Daaronder zit alle data over de huisartsenpost (HAP), waarbij de bronnen zijn gekoppeld. De tegels hebben een icoontje en een titel, afgestemd op een specifieke activiteit. Door op een tegel te klikken, komt de relevante informatie naar boven. De gebruiker kan vervolgens selecties maken om de data te analyseren, waarbij het filteren van de gegevens doorwerkt in de andere tegels. Zo ontstaat er een totaalbeeld van de HAP.

"Op een aantal programma’s na is bij ons het hele ICT-landschap vernieuwd. De stap die nu is gezet past bij het transformatieproces om van onze data nuttige informatie te maken. Informatie die vollediger en betrouwbaarder is. Informatie die sneller bij de juiste mensen komt en aansluit op wat wij belangrijk vinden.

In Dordrecht en omgeving zijn ruim 285.000 mensen voor 24-uurs zorg aangewezen op onze Huisartsenpost. We willen dat de patiënt zo snel mogelijk bij de juiste hulpverlener komt en de juiste behandeling of zorg krijgt. Nu hebben we echt een tool in handen waarmee wij beter kunnen sturen. En voor alle duidelijkheid: de app bevat geen individuele privacygevoelige patiëntdata, maar sturingsinformatie voor het proces en de werklast op de huisartsenpost"

Foto DrechtDokters - EscuLine

Office manager Esther van Gulik en locatiemanager Annette Vos

De oplossing

Esculine's dashboards

Over hoe de applicatie tot stand is gekomen zegt Van Gulik:

“Voor we het dashboard in een testomgeving zijn gaan bouwen, hebben we met EscuLine bepaald waarop de HAP wordt gestuurd en wie over informatie moet beschikken. We hebben vastgesteld wat onze KPI’s zijn op verrichtingen, contacten, urgenties, responstijden, productie en dat soort zaken. Aan de applicatie hebben we ook de standaarden in de branche toegevoegd, zoals kwaliteitsnormen en de Nederlandse Triage Standaard (NTS). Onder triage wordt verstaan het dynamische proces van urgentie bepalen plus de vervolgactie.”

Managers van de HAP, de medisch directeur, algemeen directeur en kwaliteitsbewakers werken inmiddels met het nieuwe platform. Van Gulik:

“Zij hebben een eigen inlog en dat werkt goed. Zo haalt de medisch directeur er bijvoorbeeld informatie uit om te bespreken met onze artsen. Ook in de richting van zorgverzekeraars en ketenpartners hebben we een duidelijk verhaal. De ambulances hebben het druk, de SEH zit overvol. Met hen willen we in de toekomst gaan kijken hoe we gezamenlijk de eerstelijnszorg in Drechtsteden slimmer en makkelijker kunnen organiseren.”

“Daar zitten mensen die weten wat een HAP is en wat we doen. Ze kennen het zorglandschap en snappen direct waarover het gaat. EscuLine voert niet alleen uit, maar denkt inhoudelijk mee over de inrichting van het dashboard.”

Esther van Gulik

Toepassing in de praktijk

DrechtDokters maakt gebruik van de volgende dashboards voor inzicht in hun zorgdata

De toekomst

Hoe ziet Esther van Gulik de ontwikkelingen?

“EscuLine heeft eerder met callmanagement-data gewerkt. Het is de bedoeling dat we samen in de toekomst meer systemen aan elkaar gaan koppelen om onze zorgverlening aan patiënten verder te verbeteren.”

Met dank aan Annette Vos en Esther van Gulik van de Regionale Huisartsenpost DrechtDokters . 

KLANTVERHAAL NEOCURA
KLANTVERHAAL PGVZ
KLANTVERHAAL HOZL
Bekijk hieronder meer klantverhalen.

MEER INFORMATIE / DEMO AANVRAGEN

Heeft jouw organisatie een vergelijkbare uitdaging?

Standaard oplossingen bestaan niet in de zorg: jouw wens om richting waardegedreven zorg te leveren gaan hand in hand met welke inzichten je krijgt van de data die je op jouw beeldscherm tovert met onze dashboards. Maar dan is het fijn om een Esculine Expert naast je te hebben die de zorgdata omzet naar heldere inzichten en duidelijke acties zodat jouw zorgorganisatie een (grote) stap zet richting waardegedreven zorg.