De NLdigital voorwaarden 2020 vormen de basis voor onze algemene voorwaarden. Deze voorwaarden, te vinden op de website van NLdigital, zijn het fundament van onze zakelijke relaties.
Een aantal punten zijn verder gespecificeerd om ze beter te laten aansluiten bij onze specifieke dienstverlening.
Algemene Leveringsvoorwaarden EscuLine B.V.
Februari 2025
Colofon
Document: Algemene Leveringsvoorwaarden (AV)
Service: EscuLine dienstverlening
Leverancier: EscuLine B.V.
Auteur: EscuLine B.V.
Versie: 2025 V3
Datum: 03 Februari 2025
Classificatie: Publiek
EscuLine B.V. Rhijnspoor 259 2901 LB Capelle aan den IJssel 010-2688041 info@esculine.nl |
KVK NR. 69515646 BTW NR. NL857901990B01 |
Algemene Voorwaarden EscuLine B.V.
1. Definities
In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven. EscuLine B.V.: de gebruiker van de algemene voorwaarden.
Opdrachtgever: de wederpartij van EscuLine B.V.
Overeenkomst: de overeenkomst tot dienstverlening.
Algemene Voorwaarden | De Algemene Voorwaarden van EscuLine B.V. |
EscuLine | De door Leverancier geleverde Software as a Service (SaaS) dienst, zoals bijvoorbeeld maar niet beperkt tot de SaaS-dienst. Hieronder kan ook worden verstaan: project coördinatie, consultancy en advies, opleiding of andere dienstverlening. SaaS diensten bestaan bijvoorbeeld uit het hosten van een Server, Database Server, Qlik Sense Server (Software) en/of aanvullende software producten. |
Gebruiker | De medewerker(s) van de Klant of van een Lid of andere door klant aan te wijzen gebruikers van de analyse applicatie(s) die door EscuLine voor de klant zijn ingericht. |
Klant | De partij die overeenkomsten sluit met Leverancier. |
Leverancier | EscuLine B.V. geregistreerd onder KvK nummer: 69515646 |
SaaS | Software-as-a-Service |
2. Algemene bepalingen
Artikel 1: Algemeen
1.1. Deze voorwaarden worden ten alleen tijde meegestuurd met het initiële contract tussen partijen en zijn tevens vindbaar op de website van EscuLine BV.
1.2. Leverancier behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen en aanvullingen zullen schriftelijk bekend gemaakt worden aan de Klant en zullen op een door Leverancier te bepalen tijdstip worden ingevoerd. Indien Klant door de wijziging in een ongunstiger positie komt te verkeren, kan hij doormiddel van reactie binnen 30 dagen na mededeling van de wijziging de nieuwe voorwaarden van kracht worden, aangeven met welke voorwaarden Klant niet kan accepteren. Hierover zullen partijen vervolgens in gesprek gaan om te komen tot een passende oplossing voor beide partijen.
1.3. Ingeval van uitleg van de inhoud en strekking van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.
1.4. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst.
Artikel 2: Toepasselijkheid
2.1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen EscuLine en een opdrachtgever waarop EscuLine deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met EscuLine B.V., voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
2.3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
2.4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt van de hand gewezen. Mogelijke verschillen worden in schriftelijke bepaling in de overeenkomst beschreven.
2.5. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. EscuLine B.V. en opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de
strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
Artikel 3: Aanbiedingen, offertes, prijs en betaling
3.1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd.
3.2. De door EscuLine gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. EscuLine is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd, tenzij anders aangegeven.
3.3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven. Prijzen zijn steeds in euro’s en klant dient alle betalingen in euro’s te voldoen.
3.4. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is EscuLine B.V. daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij EscuLine B.V. anders aangeeft.
3.5. Een samengestelde prijsopgave verplicht EscuLine niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
3.6. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
3.7. Aan een door leverancier afgegeven voorcalculatie of begroting kunnen door klant geen rechten worden ontleend, tenzij partijen schriftelijk anders overeen komen. Een door klant aan leverancier kenbaar gemaakt beschikbaar budget geldt slecht als een tussen partijen overeengekomen (vaste) prijs voor de door leverancier te verrichten prestaties indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen.
3.8. Indien klant volgens de tussen partijen gesloten overeenkomst bestaat uit meerdere natuurlijke personen of rechtspersonen, is elk van die (rechts-)personen tegenover de leverancier hoofdelijk verbonden tot nakoming van de overeenkomst.
3.9. Met betrekking tot de door leverancier verrichte prestaties en de daarvoor door klant verschuldigde bedragen leveren de gegevens uit de administratie van leverancier volledig bewijs op, onverminderd het recht van klant tot het leveren van tegenbewijs.
3.10. Indien er sprake is van een periodieke betalingsverplichting van Klant, geldt dat Leverancier gerechtigd is schriftelijk, conform de in de overeenkomst opgenomen index of andere maatstaf, geldende prijzen en tarieven aan te passen op de in de overeenkomst genoemde termijn. Indien de overeenkomst niet uitdrukkelijk voorziet in de mogelijkheid van Leverancier tot aanpassing van de prijzen of tarieven, geldt dat Leverancier steeds gerechtigd is schriftelijk met inachtneming van een termijn van ten minste drie maanden de geldende prijzen en tarieven aan te passen. Indien Klant in dat laatste geval niet akkoord wenst te gaan met de aanpassing, is Klant gerechtigd binnen dertig dagen na kennisgeving van de aanpassing de overeenkomst schriftelijk op te zeggen met ingang van de datum waarop de nieuwe prijzen en/of tarieven in werking zouden treden.
3.11. Partijen zullen in de overeenkomst de datum of data waarop Leverancier de vergoeding voor de overeengekomen prestaties aan Klant in rekening brengt, vastleggen. Verschuldigde bedragen worden door Klant betaald volgens de overeengekomen dan wel op de factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van een specifieke regeling zal de Klant binnen 30 (dertig) dagen na factuurdatum betalen. Klant is niet gerechtigd tot opschorting van enige betaling en evenmin tot verrekening van verschuldigde bedragen.
3.12. Indien Klant de verschuldigde bedragen niet of niet tijdig betaalt, is Klant, zonder dat een aanmaning of ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag wettelijke rente voor handelsovereenkomsten verschuldigd. Indien Klant na aanmaning of ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan Leverancier de vordering uit handen geven, in welk geval Klant naast het dan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, waaronder begrepen alle kosten berekend door externe deskundigen. Een en ander laat de overige wettelijke en contractuele rechten van Leverancier onverlet.
3.13. Leverancier is gerechtigd de tarieven jaarlijks, ingaande op initiële contractdatum, aan te passen (indexeren) conform het voorlopig prijsindexcijfer materiële kosten, zoals gepubliceerd door de Nederlandse Zorgautoriteit. (NZA).
Artikel 4: Duur van de overeenkomst
4. 1. De overeenkomst tussen EscuLine en een opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
4. 2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever EscuLine derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
4. 3. De duur van de overeenkomst wordt telkens stilzwijgend voor de duur van de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij klant of leverancier de overeenkomst met schriftelijke kennisgeving beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de desbetreffende periode.
Artikel 5: Uitvoering van de overeenkomst
5.1. EscuLine B.V. zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
5.2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft EscuLine het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
5.3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan EscuLine aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan EscuLine worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan EscuLine zijn verstrekt, heeft EscuLine het recht de
uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
5.4. EscuLine is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat EscuLine is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor EscuLine kenbaar behoorde te zijn.
5.5. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan EscuLine de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
5. 6. Indien door EscuLine of door EscuLine ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
5.7. Opdrachtgever vrijwaart EscuLine voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.
Artikel 6: Wijziging van de overeenkomst
6.1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
6.2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. EscuLine B.V. zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
6.3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en / of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal EscuLine de opdrachtgever hierover tevoren inlichten.
6.4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal EscuLine daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
6.5. In afwijking van lid 3 zal EscuLine geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan EscuLine kunnen worden toegerekend.
Artikel 7 Honorarium
7.1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium overeenkomen.
7.2. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van EscuLine, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
7.3. Het honorarium is en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.
7.4. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan drie maanden zullen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
7.5. Indien EscuLine met de opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief overeenkomt, is EscuLine niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief.
7.6. Voorts is EscuLine gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen indien zich tussen het moment van aanbieding en levering, de tarieven ten aanzien van bijv. lonen zijn gestegen.
7.7. Bovendien mag EscuLine het honorarium verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan EscuLine, dat in redelijkheid niet van EscuLine mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten
tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium. EscuLine zal de opdrachtgever in dat geval van het voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief in kennis stellen. EscuLine zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
Artikel 8 Betaling
8.1. Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum, op een door EscuLine aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
8.2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 30 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 2,5% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.
8.3. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van EscuLine op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
8.4. EscuLine heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. EscuLine kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. EscuLine kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
Artikel 9 Eigendomsvoorbehoud
9.1. Alle door EscuLine geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden, enz., blijven eigendom van EscuLine totdat de opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met EscuLine gesloten overeenkomsten is nagekomen.
9.2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
9.3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht EscuLine zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
9.4. De opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.
9.5. Door EscuLine geleverde zaken, die krachtens het onder 1. van dit artikel bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en nimmer als betaalmiddel worden gebruikt.
9.6. Voor het geval dat EscuLine zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan EscuLine of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van EscuLine zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.
Artikel 10 Incassokosten
10.1. Is opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige voldoening van een geldsom, dan verbeurt hij een dadelijk opeisbare boete van 15% over het nog verschuldigde bedrag. Dit met een minimum van € 500,00.
10.2. Indien EscuLine hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
10.3. De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van opdrachtgever.
10.4. Opdrachtgever is over de gemaakte incassokosten rente verschuldigd.
Artikel 11 Onderzoek, reclames
11.1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan EscuLine. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat EscuLine in staat is adequaat te reageren.
11.2. Indien een klacht gegrond is, zal EscuLine de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
11.3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal EscuLine slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 15.
Artikel 12 Ontbinding en opzegging van de overeenkomst
12.1. Beide partijen kunnen de overeenkomst opzeggen met inachtneming van de looptijd contract en geldende opzegtermijn. De opzegtermijn voor beide partijen is 3 maanden voor vervaldatum (dagtekening contract). Indien opzegging plaatsheeft binnen de gestelde looptijd contract treden partijen met elkaar in gesprek om te komen tot een billijke afkoopsom. Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed overleg en onder opgave van redenen schriftelijk worden opgezegd. Indien tussen partijen geen opzegtermijn is overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden genomen. Leverancier zal wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.
12.2 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst slechts toe indien de andere partij, steeds in alle gevallen na een zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst. Betalingsverplichtingen van Klant en alle verplichtingen tot medewerking en/of informatieverstrekking door Klant of een door Klant in te schakelen derde gelden in alle gevallen als wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.
12.3 Indien Klant op het moment van de ontbinding al prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichtingen geen voorwerp van ongedaan making zijn, tenzij Klant bewijst dat Leverancier ten aanzien van het wezenlijke deel van die prestaties in verzuim is. Bedragen die Leverancier vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige zin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
12.4 Klant is niet gerechtigd een overeenkomst van opdracht welke voor bepaalde tijd is aangegaan, tussentijds op te zeggen.
12.5 Elk der partijen kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen indien de wederpartij – al dan niet voorlopig – surséance van betaling wordt verleend, indien ten aanzien van de andere partij faillissement wordt aangevraagd, indien de onderneming van de andere partij wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen. Leverancier kan de overeenkomst tevens zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk opzeggen indien de beslissende zeggenschap over de onderneming van Klant direct of indirect wijzigt. Leverancier is wegens de beëindiging als bedoeld in dit artikellid nimmer tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden dan wel tot schadevergoeding gehouden. Ingeval Klant onherroepelijk in staat van faillissement is komen te verkeren, eindigt alsdan het recht van Klant tot gebruik van de ter beschikking gestelde programmatuur, websites en dergelijke alsmede het recht van Klant tot toegang en/of gebruik van de diensten van Leverancier, zonder dat hiertoe een opzeggingshandeling van de zijde van Leverancier vereist is.
12.6. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Leverancier, zal Leverancier in overleg met Klant zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Klant toerekenbaar zijn.
12.7. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Leverancier extra kosten met zich
meebrengt, worden deze aan Klant in rekening gebracht.
Artikel 13 Teruggave ter beschikking gestelde zaken
13.1. Indien EscuLine aan opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst zaken ter beschikking heeft gesteld is opdrachtgever gehouden het geleverde binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren. Indien de opdrachtgever deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor rekening van de Klant.
13.2. Indien opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende aanmaning, alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde verplichting, heeft EscuLine het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op opdrachtgever te verhalen.
Artikel 14 Aansprakelijkheid
14.1. Indien EscuLine aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
14.2 Tenzij nakoming door Leverancier blijvend onmogelijk is, ontstaat de aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst slechts indien Klant Leverancier onverwijld schriftelijk in gebreke stelt, waarbij een redelijke termijn voor de zuivering van de tekortkoming wordt gesteld, en Leverancier ook na die termijn toerekenbaar blijft tekortschieten in de nakoming van zijn verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, opdat Leverancier in de gelegenheid wordt gesteld adequaat te reageren.
14.3 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Klant de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij Leverancier meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen Leverancier vervalt door het enkele verloop van 12 maanden na het ontstaan van de vordering, tenzij Klant vóór het verstrijken van die termijn een rechtsvordering tot vergoeding van de schade heeft ingesteld.
14.4 Klant vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product of systeem dat door Klant aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door Leverancier geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen, tenzij en voor zover Klant bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur, programmatuur of andere materialen.
14.5 Het bepaalde in dit artikel evenals alle andere beperkingen en uitsluitingen van aansprakelijkheid genoemd in deze Algemene Voorwaarden gelden mede ten gunste van alle (rechts)personen waarvan Leverancier zich bij de uitvoering van de overeenkomst bedient.
14.6. Indien EscuLine aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal tweemaal het declaratiebedrag, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, althans tot maximaal €.15.000,00 (Zegge: vijftienduizend euro). De aansprakelijkheid is ten allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van EscuLine in het voorkomende geval te verstrekken uitkering. Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de voor die overeenkomst bedongen prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar.
14.7. In afwijking van hetgeen onder 14.2. van dit artikel is bepaald, wordt bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
14.8. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
– de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
– de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van EscuLine aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan EscuLine toegerekend kunnen worden;
– redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
14.9. EscuLine is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
14.10. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van EscuLine of zijn ondergeschikten.
Artikel 15 Vrijwaringen
15.1. De opdrachtgever vrijwaart EscuLine voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt.
15.2. Indien opdrachtgever aan EscuLine informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 16 Risico-overgang
16.1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht.
Artikel 17 Overmacht
17.1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
17.2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop EscuLine geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor EscuLine niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van EscuLine worden daaronder begrepen.
17.3. EscuLine heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat EscuLine zijn verplichtingen had moeten nakomen.
17.4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
17.5. Voor zoveel EscuLine ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is EscuLine gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware
het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 18 Geheimhouding
18.1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
18.2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, EscuLine of opdrachtgever gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en EscuLine of opdrachtgever zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is EscuLine of opdrachtgever niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 19 Intellectuele eigendom en auteursrechten
19.1. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt EscuLine zich de rechten en bevoegdheden voor die EscuLine toekomen op grond van de Auteurswet.
19.2. Alle door EscuLine verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, databases, scripts, software, enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van EscuLine worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit. Tenzij anders overeengekomen, berusten alle rechten van intellectuele eigendom op de krachtens de Overeenkomst door Leverancier ontwikkelde en ter beschikking gestelde ICT Prestaties uitsluitend bij Leverancier of diens licentiegever(s).
19.3. Alle rechten en plichten op de met de ICT Prestatie van Opdrachtgever afkomstige verwerkte gegevens (blijven) rusten bij Opdrachtgever, ongeacht waar deze gegevens staan opgeslagen en ongeacht of de gegevens na initiële ontvangst zijn bewerkt of niet.
19.4. EscuLine behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 20 Monsters en modellen
20.1. Is aan de opdrachtgever een monster of model getoond of verstrekt, dan wordt het vermoed slechts als aanduiding te zijn verstrekt, tenzij uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat het te leveren product daarmee zal overeenstemmen.
20.2. Bij een opdracht ter zake van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte of andere afmetingen en aanduidingen eveneens vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat het te leveren product daaraan behoeft te beantwoorden.
Artikel 21 Niet-overname personeel
21.1. Klant en Leverancier dragen er zorg voor dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven. Dit verbod geldt niet voor Leverancier indien en voor zover verstrekking van de desbetreffende gegevens aan een derde noodzakelijk is ingevolge een rechterlijke uitspraak, een wettelijk voorschrift of voor de goede uitvoering van de overeenkomst door Leverancier. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door één der partijen als zodanig zijn aangeduid.
22.2. Klant erkent dat de van Leverancier afkomstige programmatuur steeds een vertrouwelijk karakter heeft en dat deze bedrijfsgeheimen van Leverancier, diens toeleveranciers of de producent van de programmatuur bevat.
22.3. Elk der partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst evenals één jaar na het einde daarvan slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij medewerkers van de andere partij die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken. Aan deze toestemming kunnen voorwaarden zijn verbonden, waaronder de voorwaarde dat Klant een redelijke vergoeding aan Leverancier betaalt.
Artikel 22 Geschillen
22.1. De rechter in de vestigingsplaats van EscuLine is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft EscuLine het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
22.2. Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel 23 Toepasselijk recht
23.1. Op elke overeenkomst tussen EscuLine en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
3. Dienstverlening
De in dit hoofdstuk ‘Dienstverlening’ opgenomen bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze Algemene Voorwaarden, van toepassing indien Leverancier diensten van welke aard dan ook (en al dan niet in een van de andere hoofdstukken van deze Algemene Voorwaarden nader uitgewerkt) aan Klant verleent.
Artikel 24 Uitvoering
24.1. Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen zijn diensten met zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig de met Klant schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures. Alle diensten van Leverancier worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en voor zover in de schriftelijke overeenkomst Leverancier uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het desbetreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid in de overeenkomst is omschreven.
24.2. Leverancier is niet aansprakelijk voor schade of kosten die het gevolg zijn van gebruik of misbruik dat van toegangs- of identificatiecodes of certificaten wordt gemaakt, tenzij het misbruik het rechtstreekse gevolg is van een opzettelijk of bewust roekeloos handelen of nalaten van de bedrijfsleiding van Leverancier.
24.3. Indien de overeenkomst is aangegaan met het oog op uitvoering door één bepaalde persoon, is Leverancier steeds gerechtigd deze persoon te vervangen door één of meerdere personen met dezelfde en/of soortgelijke kwalificaties.
24.4. Leverancier is niet gehouden bij de uitvoering van zijn diensten aanwijzingen van Klant op te volgen, in het bijzonder niet indien dit aanwijzingen betreft die de inhoud of omvang van de overeengekomen diensten wijzigen of aanvullen. Indien dergelijke aanwijzingen echter worden opgevolgd, zullen de desbetreffende werkzaamheden worden vergoed overeenkomstig de gebruikelijke tarieven van Leverancier.
Artikel 25 Service Level Agreement
25.1. Eventuele afspraken betreffende een serviceniveau (Service Level Agreement) worden schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen. Klant zal Leverancier steeds onverwijld informeren omtrent alle omstandigheden die van invloed zijn of kunnen zijn op het serviceniveau en de beschikbaarheid daarvan.
25.2. Indien afspraken over een serviceniveau zijn gemaakt, dan wordt de beschikbaarheid van programmatuur, systemen en gerelateerde diensten steeds zodanig gemeten dat de vooraf door Leverancier aangekondigde buitengebruikstelling wegens preventief, correctief of adaptief onderhoud of andere vormen van service, alsmede omstandigheden die buiten de invloedssfeer van Leverancier zijn gelegen, buiten beschouwing worden gelaten. Behoudens door Klant te leveren tegenbewijs zal de door Leverancier gemeten beschikbaarheid als volledig bewijs gelden.
Art. 26 Back-up
26.1. Indien de dienstverlening aan Klant op grond van de overeenkomst het maken van back-ups van gegevens van Klant omvat, zal Leverancier met inachtneming van de schriftelijk overeengekomen periodes, en bij gebreke daarvan (minstens) eens per week, tot 2 maanden terug, een volledige back-up maken van de bij hem in bezit zijnde gegevens van Klant. EscuLine zal de back-up bewaren gedurende de overeengekomen termijn, en bij gebreke van afspraken daaromtrent, gedurende de bij Leverancier gebruikelijke termijn. Leverancier zal de back-up zorgvuldig als een goed huisvader bewaren.
26.2 Klant zelf blijft verantwoordelijk tot nakoming van alle voor hem geldende wettelijke administratie- en bewaarverplichtingen.
4.SaaS (Software-as-a-Service)
Artikel 27 Gebruiksrechten van de klant
27.1. Een gebruiksrecht op EscuLine software is beperkt, niet-exclusief, niet-overdraagbaar, niet verpandbaar en niet-sublicentieerbaar.
Artikel 28 Verplichtingen van de Klant
28.1. Klant is verplicht EscuLine zorgvuldig te gebruiken en te beheren met inachtneming van de aanwijzingen en instructies die door Leverancier worden verstrekt.
28.2. Klant dient er voor in te staan dat de inhoud van door hem geplaatste titels/informatie/content op EscuLine niet in strijd is/zijn met de wet of inbreuk maakt/maken op enige rechten van derden danwel anderszins onrechtmatig is jegens derden. Klant vrijwaart Leverancier voor aanspraken terzake.
28.3. Leverancier is niet verantwoordelijk voor:
– De wijze waarop EscuLine wordt gebruikt, ingericht en/of toegepast;
– De keuze voor en het toevoegen van een gebruiker van de software en content;
– De keuze welke bevoegdheid aan een gebruiker wordt toegekend;
– De wijze waarop en door welke gebruiker (persoons)gegevens worden verwerkt.
Artikel 29 Uitvoering SaaS-dienst
29.1. Leverancier verricht EscuLine slechts in opdracht van Klant.
29.2. Indien Leverancier op grond van een verzoek of bevoegd gegeven bevel van een overheidsinstantie of in verband met een wettelijke verplichting werkzaamheden verricht met betrekking tot gegevens van Klant, zijn medewerkers of gebruikers, zullen alle daaraan verbonden kosten aan Klant in rekening worden gebracht.
29.3. EscuLine werkt met (BI en Analytics) producten van derden. Derden leveranciers kunnen wijzigingen in functionaliteit van door EscuLine gebruikte software aanbrengen waar EscuLine geen invloed op heeft. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij Klant geldende procedures tot gevolg heeft, zal Leverancier Klant hierover zo tijdig mogelijk inlichten en komen de kosten van deze verandering voor rekening van Klant.
29.4. Leverancier kan de uitvoering van EscuLine voortzetten met gebruikmaking van een nieuwe of gewijzigde versie van de programmatuur. Leverancier is niet gehouden specifiek voor Klant bepaalde eigenschappen of functionaliteiten van de dienst of programmatuur te handhaven, te wijzigen of toe te voegen.
29.5. Leverancier kan EscuLine geheel of gedeeltelijk tijdelijk buiten gebruik stellen voor preventief, correctief of adaptief onderhoud of andere vormen van service. Leverancier zal de buitengebruikstelling niet langer laten duren dan noodzakelijk en deze zo mogelijk buiten kantoortijden laten plaatsvinden.
29.6. Leverancier is nimmer gehouden Klant een fysieke drager te verstrekken met daarop de in het kader van EscuLine aan Klant ter beschikking te stellen en te houden programmatuur.
29.7. Het Security beleid en setting, zoals deze is opgenomen in Bijlage 1 van deze Algemene Voorwaarden, is van toepassing op het gebruik van EscuLine.
Artikel 30 Garantie
30.1. Leverancier staat er niet voor in dat de in het kader van EscuLine ter beschikking te houden programmatuur foutloos is en zonder onderbrekingen functioneert. Leverancier zal zich er voor inspannen fouten in de programmatuur binnen een redelijke termijn te herstellen indien en voor zover het programmatuur betreft die door Leverancier zelf is ontwikkeld en de desbetreffende gebreken door Klant gedetailleerd omschreven schriftelijk bij Leverancier zijn gemeld. Leverancier kan in voorkomend geval het herstel van de gebreken uitstellen totdat een nieuwe versie van de programmatuur in gebruik wordt genomen. Leverancier staat er niet voor in dat gebreken in programmatuur die niet zelf door Leverancier is ontwikkeld, zullen worden verholpen. Leverancier is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel programma-omwegen of probleem vermijdende beperkingen in de programmatuur aan te brengen. Indien de programmatuur in opdracht van Klant is ontwikkeld, kan Leverancier volgens zijn gebruikelijke tarieven de kosten van herstel aan Klant in rekening brengen.
30.2. Klant zal op basis van de door Leverancier verstrekte inlichtingen omtrent maatregelen ter voorkoming en beperking van de gevolgen van storingen, gebreken in EscuLine, verminking of verlies van gegevens of andere incidenten de risico’s voor zijn organisatie inventariseren en zo nodig aanvullende maatregelen treffen. Leverancier verklaart zich bereid om op verzoek van Klant naar redelijkheid medewerking te verlenen aan verdere door Klant te nemen maatregelen, tegen door Leverancier te stellen (financiële) voorwaarden. Leverancier is nimmer gehouden tot herstel van verminkte of verloren gegane gegevens.
30.3. Leverancier staat er niet voor in dat de in het kader van EscuLine ter beschikking te houden programmatuur tijdig wordt aangepast aan wijzigingen in relevante wet- en regelgeving.
Artikel 31 Bescherming van persoonsgegevens
31.1. Klant heeft op grond van de wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens (zoals de AVG) verplichtingen tegenover derden, zoals de verplichting tot het verstrekken van informatie, evenals het geven van inzage in, het corrigeren en het verwijderen van persoonsgegevens van betrokkenen. De verantwoordelijkheid voor de nakoming van deze verplichtingen rust volledig en uitsluitend bij Klant. In relatie tot de Klant, en/of Gebruiker is Leverancier te allen tijde verwerker in de zin van de AVG.
31.2. Leverancier zal, zoveel als technisch mogelijk is, ondersteuning verlenen aan de door Klant na te komen verplichtingen als bedoeld in artikel 31.1. De kosten verbonden aan deze ondersteuning zijn niet in de overeengekomen prijzen en vergoedingen van Leverancier begrepen en komen voor rekening van Klant.
31.3. De Privacyverklaring en Cookieverklaring, zoals deze is opgenomen in Bijlage 2 van deze Algemene Voorwaarden, is van toepassing op het gebruik van EscuLine.
31.4. Indien en voor zover nodig zullen Klant en Leverancier een separate verwerkersovereenkomst (hierna: “Verwerkersovereenkomst”) afsluiten. De bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden zijn in dat geval onverkort van toepassing op de Verwerkersovereenkomst.
Artikel 32 Aanvang van de dienstverlening; vergoeding
32.1. Uitvoering van de door Leverancier te verlenen SaaS-dienst begint binnen een redelijke termijn na het aangaan van de overeenkomst. Doorgaans op de 1e van de maand waarin de installatie plaatsheeft. Klant draagt er zorg voor dat hij onverwijld na het aangaan van de overeenkomst beschikt over de voor het gebruik van EscuLine benodigde faciliteiten.
32.2. Klant is voor EscuLine de vergoeding verschuldigd die is opgenomen in de overeenkomst en het algemene deel van de Algemene Voorwaarden. Bij gebreke van een overeengekomen betalingsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op EscuLine telkens per kalenderjaar vooraf verschuldigd.
5. Advisering en consultancy
De in dit hoofdstuk ‘Advisering en consultancy’ opgenomen bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en de bepalingen van het hoofdstuk ‘Dienstverlening’, van toepassing indien Leverancier diensten verleent op het gebied van advisering en consultancy.
Artikel 33 Uitvoering advies en consultancydiensten
33.1. De doorlooptijd van een opdracht op het gebied van consultancy of advisering is afhankelijk van diverse factoren en omstandigheden, zoals de kwaliteit van de gegevens en informatie die Klant verstrekt en de medewerking van Klant en relevante derden. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zal Leverancier zich daarom niet tevoren verbinden aan een doorlooptijd van de opdracht.
33.2. De dienstverlening van Leverancier wordt uitsluitend verricht op de gebruikelijke werkdagen en -tijden van Leverancier, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
33.3. Het gebruik dat Klant maakt van een door Leverancier afgegeven advies en/of consultancyrapport is steeds voor risico van Klant. De bewijslast dat (de wijze van) advies- en consultancydiensten niet voldoen aan hetgeen schriftelijk is overeengekomen of aan hetgeen van een redelijk handelend en bekwaam Leverancier mag worden verwacht, berust geheel bij Klant, onverminderd het recht van Leverancier met alle middelen tegenbewijs te leveren.
33.4. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Leverancier is Klant niet gerechtigd een mededeling aan een derde te doen over de werkwijze, de methoden en technieken van Leverancier en/of de inhoud van de adviezen of rapportages van Leverancier. Klant zal de adviezen of rapportages van Leverancier niet aan een derde verstrekken of anderszins openbaar maken.
Artikel 34 Rapportage
34.1. Leverancier zal Klant op de schriftelijk overeengekomen wijze periodiek informeren over de uitvoering van de werkzaamheden. Klant zal Leverancier schriftelijk op voorhand omstandigheden melden die voor Leverancier van belang zijn of kunnen zijn, zoals de wijze van rapporteren, de vraagpunten waarvoor Klant aandacht wenst, prioriteitenstelling van Klant, beschikbaarheid van middelen en personeel van Klant en bijzondere of voor Leverancier mogelijk niet bekende feiten of omstandigheden. Klant zal zorg dragen voor de verdere verspreiding en kennisneming van de door Leverancier verstrekte inlichtingen binnen de organisatie van Klant en deze inlichtingen mede op basis daarvan beoordelen en Leverancier hiervan op de hoogte stellen.
Artikel 35 Vergoeding
35.1. Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen betalingsschema zijn alle vergoedingen die betrekking hebben op door Leverancier verleende diensten als bedoeld in dit hoofdstuk telkens per kalendermaand achteraf verschuldigd.
6. Opleidingen en Trainingen
De in dit hoofdstuk ‘Opleidingen en Trainingen’ opgenomen bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en de bepalingen van het hoofdstuk ‘Dienstverlening’, van toepassing indien Leverancier diensten, onder welke naam en op welke wijze dan ook (bijv. in elektronische vorm), verleent op het gebied van onderwijs, opleidingen, workshops, trainingen, seminars en dergelijke (hierna te noemen: opleiding).
Artikel 36 Aanmelding en annulering
36.1. Een aanmelding voor een opleiding dient schriftelijk te geschieden en is bindend na bevestiging door Leverancier.
36.2. Klant draagt de verantwoordelijkheid voor de keuze en geschiktheid van de opleiding voor de deelnemers. Het ontbreken van de vereiste voorkennis bij een deelnemer doet niets af aan de verplichtingen van Klant op grond van de overeenkomst.
36.3. Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel van Leverancier aanleiding geeft, is Leverancier gerechtigd de opleiding te op te delen in meerdere momenten, te annuleren, te combineren met één of meerdere opleidingen, of deze op een latere datum of een later tijdstip te laten plaatsvinden. Leverancier behoudt zich het recht voor de locatie van de opleiding te wijzigen. Leverancier is gerechtigd organisatorische en inhoudelijke wijzigingen in een opleiding aan te brengen.
36.4. De gevolgen van een annulering van deelname aan een opleiding door Klant of deelnemers worden beheerst door de bij Leverancier gebruikelijke regels. Een annulering dient altijd schriftelijk en voorafgaand aan de opleiding of het desbetreffende onderdeel daarvan te geschieden. Annulering of niet- verschijning doen niets af aan de betaalverplichtingen die Klant op grond van de overeenkomst heeft.
Artikel 37 Uitvoering opleiding
37.1. Klant en Leverancier bepalen gezamenlijk de inhoud en diepgang van de opleiding. Klant zal de deelnemers informeren over en toezien op de naleving door deelnemers van de verplichtingen uit de overeenkomst en de door Leverancier voorgeschreven (gedrags)regels voor deelname aan de opleiding.
37.2. Indien Leverancier bij de uitvoering van de opleiding gebruik maakt van eigen apparatuur of programmatuur, staat Leverancier er niet voor in dat deze apparatuur of programmatuur foutloos is of zonder onderbrekingen functioneert. Indien Leverancier de opleiding uitvoert op locatie van Klant, zal Klant zorg dragen voor de beschikbaarheid van deugdelijk werkende apparatuur en programmatuur.
37.3. Voor de ten behoeve van de opleiding ter beschikking gestelde of vervaardigde documentatie, opleidingsmaterialen of -middelen kan aan Klant een separate vergoeding worden gevraagd. Het voorgaande geldt eveneens voor eventuele opleidingscertificaten of duplicaten hiervan. Het afnemen van een toets maakt niet deel uit van de standaard overeenkomst maar is in overleg uitvoerbaar. Bepalingen hieromtrent dienen nader te worden vastgelegd.
Artikel 38 Prijs en betaling
37.1. Leverancier kan verlangen dat Klant vóór de aanvang van de opleiding de ter zake verschuldigde vergoedingen betaalt. Leverancier kan deelnemers uitsluiten van deelname indien Klant heeft nagelaten voor tijdige betaling zorg te dragen, zulks onverlet alle overige rechten van Leverancier.
37.2. Tenzij Leverancier uitdrukkelijk heeft aangegeven dat de opleiding is vrijgesteld van BTW in de zin van artikel 11 van de Wet op de Omzetbelasting 1968, is Klant over de vergoeding tevens BTW verschuldigd. Leverancier is na het aangaan van de overeenkomst gerechtigd zijn prijzen aan te passen bij eventuele wijziging van het bij of krachtens wet vastgestelde regime van BTW voor opleidingen.