De zorg verbeteren vanuit de inhoud

Net als in veel andere branches wordt er in de zorg continu gezocht naar verbeteringen. Er is nog veel te halen in de processen die rondom de zorg zijn opgetuigd. Dankzij methodisch werken en geclassificeerd gegevens bijhouden kun je analyseren of er ook verbeteringen in het primaire proces mogelijk zijn.

Er is heel veel te doen over de registratielast in de zorg. En terecht. Daar valt veel te halen en te verbeteren.

Een medaille heeft 2 kanten. Je moet mijns inziens naast het terugdringen van overbodige registratielast tegelijkertijd ook bezig zijn met de verbetermogelijkheden die er zijn in het primaire proces.

Dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan wanneer je beschikbare (ICT) hulpmiddelen, domweg niet of niet goed gebruikt, heb ik vorig jaar zelf van dichtbij gezien. Dat motiveert om een steentje bij te dragen aan betere zorg.

We zien steeds meer zorgorganisaties die methodisch werken implementeren en daarbij gebruik maken van instrumenten en classificatie systemen. Voor organisaties die zichzelf willen verbeteren, een welkom geschenk. Want dit levert in de loop van de tijd meer en meer gestructureerde data waar je iets mee kan! Data met een verhaal. Dat de mogelijkheden aanzienlijk zijn ervaren wij dagelijks bij ons werk. In dit artikel een drietal voorbeelden van analyses die wij recent in de praktijk hebben opgezet.

De praktijk van data-analyse

EscuLine ging aan de slag om vanuit een veelgebruikt digitaal zorgdossier gegevens te ontsluiten en een model te maken waarmee je inzicht krijgt in de verbeterkansen in het primaire proces. Er zijn veel toepassingen mogelijk. Hierna worden 3 voorbeelden beschreven van analyses die wij onlangs samen met een partner hebben ontwikkeld:

  1. Hoe gebruiken we het zorgdossier nu? Is dat in lijn met onze visie?

We maken inzichtelijk tijdens de in gebruik name van een dossier (veel organisaties zijn nog bezig met implementatie en uitrol), welke teams er beter ondersteund kunnen worden en welke teams al behoorlijk op stoom zijn en in lijn met de visie van de organisatie werken.

Bijvoorbeeld: “niet teveel doelen maken en een haalbare doorlooptijd op een doel”. We houden de zorg realistisch en praktisch uitvoerbaar. Omdat je doelen koppelt aan een aandachtgebied en bijvoorbeeld laat zien welke doelen er langer doorlopen, kun je ook in een analyse context (mee)geven die een verhaal verteld.

  1. Welke aandachtsgebieden komen veel voor bij onze cliënten en kunnen we van elkaar leren?

In een classificatiesysteem leg je duidelijk vast wat de aandachtsgebieden van een cliënt zijn. Hierdoor kun je vergelijken of teams verschillend omgaan met acties en soort acties of interventies die ze doen. Als je dit vergelijkt met de scores op zorgdoelen kun je voor teams inzichtelijk maken waar ze van elkaar kunnen leren.

  1. Wat doen we om zorgdoelen te bereiken?

Ook hebben we een dashboard gecreëerd dat inzicht geeft in de type acties die worden uitgezet samen met cliënten. Bijvoorbeeld bij het proberen te verlagen van bloeddruk. Welke acties zetten we uit en in welke gevallen leidt dit tot het gewenste resultaat. Op het niveau van 1 cliënt zijn die gegevens er natuurlijk gewoon in het dossier. Maar wanneer je data aggregeert en combineert met extra gegevens vanuit bijvoorbeeld tijdregistratie of aanwezigheidsregistratie (hoe vaak komen we bij een klant) geeft dit mooie inzichten in effect van de geleverde zorg.

We merken dat veel organisaties recent zijn gestart met methodisch en digitaal werken of nog middenin de implementatie zitten. De ervaring leert het juist in die fase loont om goed na te denken over de analyses die je straks wilt maken. En vanuit dat perspectief ook bekijkt hoe je de data die je daarvoor nodig hebt wilt vastleggen.

Heb je daar vragen over? Ben je onlangs live gegaan met je dossiers en wil je inzicht in welke professionals nog ondersteuning nodig hebben? Of heb je zelf een mooie analyse in gedachten die graag eens zou willen opzetten?

Wij komen graag met je in contact om ideeën uit te wisselen!

Robert van Ginkel (robert.vanginkel@esculine.nl)

EscuLine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *