In het regeerakkoord 2017-2021 kun je het lezen. Ruim 2 miljard wordt er geïnvesteerd in ouderenzorg (verpleeghuiszorg). Aandacht voor preventie, gezondheidsbevordering, innovatie en kwaliteit van leven. Wie iets verder leest constateert dat de uitdaging die de zorg heeft alleen maar groter wordt. De middelen stijgen minder snel dan de vraag. En terwijl er nu al vaak kritiek is vanuit verschillende hoeken over het beschikbare budget. Huisartsen, ziekenhuizen, thuiszorg en GGZ leveren in. Aan het systeem dat we nu kennen, een systeem met “gereguleerde concurrentie”, wordt niet gesleuteld. De scheidsrechtersrol blijft bij de zorgverzekeraar. Weinig innovatiefs, zou de conclusie kunnen zijn.
Daar kun je als professionals of zorgorganisatie natuurlijk ontevreden over zijn en terecht over mopperen. Maar daar wordt het doorgaans niet beter van. Als zorgorganisatie zal je je moeten wapenen tegen druk die vanuit financiers zal toenemen om de kosten binnen de perken te houden. Belangrijk dus om te meten en te weten hoe jij het doet voor cliënt en patiënt
Dit blog geeft een voorbeeld hoe je besparingskansen kunt vinden zonder dat je daarmee aan kwaliteit inboet en gaat in op vraag waarom het analyseren van eigen zorgdata nou zo belangrijk is voor kwalitatief goede zorg.
Nog meer besparen?!
Als het zo gaat als bedacht dan gaat de betere inkoop van medicatie heel wat brengen in de voorgenomen besparingen. Maar, zo berekende het CPB, niet de 1,9 miljard die bespaard moet worden maar slechts 0,9 miljard. Er valt dus een gat van maar liefst 1 miljard tussen de plannen in het regeerakkoord en de doorrekening van het CPB. Er wordt geïnvesteerd in technologie en innovaties in de zorg. Of de 40 miljoen die hiervoor beschikbaar komt het verschil met van die 1 miljard bezuinigen goed gaat maken zal de tijd leren. Maar dat er besparingen mogelijk zijn door gebruik te maken van bestaande (of noem het innovatieve) technologie, heb ik laatst zelf ervaren.
Bijvoorbeeld in het ziekenhuis…
Ik was onlangs met iemand die MS heeft mee naar een ziekenhuis, waar hij een afspraak had met een specialist.
Dit was de derde specialist in ook het derde ziekenhuis waar hij kwam en uiteraard werd er opnieuw een anamnese gedaan. Tot mijn verbazing in vrije “verhalende” tekst ergens in het Elektronisch Patiënten Dossier. De specialist had namelijk summiere overdrachtsinformatie voorhanden dus moest het riedeltje opnieuw ingeklopt worden. Het bezoek had als doel om te bepalen of de klant een operatie kan krijgen om zijn bevingen te verminderen. De specialist maakte een filmpje van zijn bevingen en klachten zodat hij beeldmateriaal heeft om de casus goed te kunnen bespreken met het team.
We gebruiken de technologische mogelijkheden dus blijkbaar al wel! We weten ze alleen nog niet effectief te delen tussen professionals onderling.
Hoe zit dat in ouderenzorg en GGZ?
Ook in de ouderenzorg ligt hier een enorme kans voor verbetering. In onlangs verschenen onderzoek van Nictiz naar gebruik van eHealth in de ouderzorg geeft 90% van de ondervraagde professionals aan dat ze gegevens uitwisseling vanuit een ECD een must vinden voor goede zorg. Dat is meer dan de inzet van een cliënt portaal of digitale medicatie controle! Ook in de GGZ is duidelijk dat er op het gebied van koppelvlakken en informatie uitwisseling nog heel veel te doen is.
Investering in innovatieve werkwijzen. 40 miljoen in 4 jaar, en daarna ieder jaar 5 erbij. Bovenop het bestaande budget uiteraard. Ik zou zeggen zorg dat je als organisatie aanspraak weet te maken op het beschikbare budget! En zorg ook dat je straks data en analyse middelen hebt waarmee je verschillen en effecten van de inzet van die techniek kunt bijhouden en meten. Verzamel de argumenten die ervoor zorgen dat jij de zorg voor je cliënten en patiënten kunt blijven leveren zonder concessies aan kwaliteit (of tijd) te moeten doen.
Health Analytics kan je helpen!
De best bewaarde geheimen van de gezondheidszorg worden helaas nog veel te vaak bewaard in ongestructureerde verhalende tekst. Gelukkig helpen steeds meer ICT systemen de gebruikers efficiënt en gestructureerd te registreren (hierover schreef ik al eens in een eerder blog). Daar kan nog veel verbeterd worden maar er is een goede ontwikkeling. We beschikken over steeds meer gestructureerde data waar we iets mee kunnen. En er zijn ook tools die je kunnen helpen bij het analyseren van verhalende rapportages. Slim zoeken en zelflerende algoritmes die verbanden destilleren vanuit tekst. Maar daar waar mogelijk pleit ik voor efficiënte registratie bij de bron.
Dit vraagt een nieuwe manier van kijken naar Business Intelligence en Analytics. Dit vraagt visie op sturing en knowhow van het primaire proces. Een frisse blik op de stuurinformatie die je de komende jaren nodig gaat hebben! Een blik die zorgt dat je HIS, KIS, ECD, EPD, etc. je gaat helpen om de analyses te kunnen maken over het effect van acties, begeleiding en behandelingen. Of ze nu fysiek of digitaal worden ingezet. Denk goed na over de inrichting en over de analyses die je er straks uit zou willen halen. Wil je meten of beeldbellen een effect heeft op de tevredenheid van cliënt of patiënt? Of wil je samen met je ketenpartner veel meer proactief zijn in de zorg voor je patiënt / cliënt bezig zijn? Dan zul je daar nu de stappen voor moeten ondernemen.
De komende kabinetsperiode is er extra geld beschikbaar voor innovatieve werkwijzen. Aan de technische hulpmiddelen die in deze blog beschreven staan is niet zoveel innovatiefs op zich. Want de techniek is er al gewoon. Maar in de context waarbinnen we ze kunnen gaan gebruiken is het wel degelijk een nodige innovatie.
Ben jij benieuwd hoe jij met 1-0, 2-0 of 3-0 voor komt te staan in het circus van innovatie in de zorg?
Nodig ons uit of kom langs voor een kennismaking!
Robert van Ginkel
robert.vanginkel@esculine.nl